Wat is mindfulness?

“Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn. Bewust aanwezig in het hier en nu, zonder te oordelen.” – naar een citaat van de grondlegger van de mindfulness based stress reductie trainingen: Jon Kabat- Zinn. Lees hier wat mindfulness precies is, welke positieve effecten het je kan brengen en de verschillende soorten mindfulness trainingen.

 

Simpelweg betekent mindfulness: ‘je bewust zijn van het huidige moment’.  Door meditaties en ontspanningsoefeningen leer je meer grip te krijgen op je aandacht, deze te sturen en te beheersen.

Hierdoor leer je bijvoorbeeld het bewust worden van het verliezen van je aandacht, focus en concentratie. Je bent wel aanwezig tijdens de vergadering/ het feest maar mist soms flarden van de gesprekken. Wat deed je toen? “Waar zit je met je gedachten?” Door mindfulness te beoefenen leer je een vaardigheid die je het vermogen biedt om afleidingen te herkennen en op een vriendelijke manier jezelf weer terug te keren naar daar waar je bent en waar je mee bezig was.

Vrijblijvend advies

Wil je graag eerst de mogelijkheden in coaching en trainingen met ons bespreken? Neem dan gerust even contact met ons op voor vrijblijvend advies hierin.

Zowel mensen die kampen met overspannenheid, angstklachten, overmatig stress en burn-out klachten, depressies, chronische pijn als mensen die hun concentratievermogen willen vergroten als persoonlijke ontwikkeling, hebben baat bij mindfulness en het leren mediteren.
Hieronder volgt een korte opsomming van wat de mindfulness beoefening je kan brengen:

  • Mindfulness verbetert je concentratie
    Met mindfulness wordt je hoofd helder. Je kunt beter nadenken. Afleidende gedachten neem je nog wel waar maar je doet er niets mee. Daardoor kun je je beter concentreren.
  • Mindfulness helpt bij het maken van de juiste keuzes
    Je bent beter in staat om van de automatische piloot af te gaan. Simpelweg omdat je het opmerkt. Je kunt makkelijker oude gedachtenpatronen doorbreken en nieuwe keuzes maken.
  • Mindfulness ondersteunt bij het omgaan met stress
    Grote en kleine stress, in welke vorm dan ook, worden beter hanteerbaar. Door open en ontspannen je aandacht te richten op dat wat voor jou op dat moment belangrijk is, blijf je beter in evenwicht.
  • Mindfulness ondersteunt bij het omgaan met stress
    Grote en kleine stress, in welke vorm dan ook, worden beter hanteerbaar. Door open en ontspannen je aandacht te richten op dat wat voor jou op dat moment belangrijk is, blijf je beter in evenwicht.
  • Mindfulness helpt je te ontspannen
    Met mindfulness ben je beter in staat om spanning los te laten. Daardoor ontstaat er vanzelf ruimte voor ontspanning. Je kunt makkelijker schakelen tussen spanning en ontspanning.
  • Mindfulness leidt tot een andere houding
    Door opmerkzaamheid te oefenen ontwikkel je kwaliteiten die je al wel in je hebt maar die misschien te weinig ruimte hebben gekregen: mildheid, niet-oordelen, geduld, vertrouwen, aanvaarden en loslaten.

Bij Sense Aandachttraining in Groningen kun je op verschillende manieren de mindfulness beoefening leren of een verdieping hierin krijgen afhankelijk van je wensen en behoeften. Zo kan dit via een:

 

Doordat wij zijn aangesloten bij de beroepsverenigingen VMBN, NVPA, RBCZ  (geregistreerd dan wel gecertificeerd), ben je gegarandeerd van een professionele en kundige persoonlijke coaching en mindfulnesstraining. Ook vergroot dit de kans op een vergoeding bij je verzekering dan wel werkgever. Lees hier meer over vergoedingen. 

De effecten van mindfulness zijn wetenschappelijk onderzocht. Hieruit blijkt dat mensen met pijn, angst, fibromyalgie, psoriasis, depressie en kanker positieve effecten ervaren van de mindfulness beoefening. In Nederland onderzocht de Katholieke Universiteit van Nijmegen het effect van de mindfulnesstraining op mensen met depressie en angsten.

Klik hier om het wetenschappelijke artikel te downloaden. De belangrijkste effecten van de mindfulnesstraining volgens het onderzoek zijn:

  • Afname van lichamelijke en psychologische klachten
  • Een positieve verandering in de leefstijl
  • Het vermogen zich beter te kunnen ontspannen
  • Een positiever zelfbeeld en beeld van de omgeving
  • Verbetering kwaliteit van leven
Boek vervolgtraining
X