Wat is een burnout?

Welke symptomen horen bij een burn-out? En vooral: Heb ik een burn-out? Dit zijn vragen waar veel mensen antwoorden op zoeken: je bent zeker niet de enige. Ruim 15% van de Groningse werknemers kampt met burn-out klachten, daarbij zijn de vele studenten nog buiten beschouwing gelaten. Lees hier wat een burn-out is, hoe je ervan af kunt komen en hoe je het kunt voorkomen.

Wat is precies een burn-out?

Een burn-out is het gevolg van langdurige mentale en emotionele overbelasting en chronische stress. Mensen die overspannen raken maar niet tijdig ingrijpen of er op de verkeerde manier mee omgaan. Vaak uit onwetendheid. Uit angst controle te verliezen of uit schaamte “zoiets overkomt mij toch niet”. Als de vermoeidheidsprikkels vanuit je lichaam en geest geen gehoor meer kunnen geven aan je gedachten die altijd ‘aan’ staan, moet het lichaam manieren vinden om jou tot rust te dwingen. Dit kan resulteren in verschillende psychische en/of lichamelijke klachten die een burn-out worden genoemd. Bij niet tijdig ingrijpen kan een burn-out leiden tot depressies en blijvende psychische aandoeningen.

De meest voorkomende oververmoeidheid en burn-out klachten zijn:

  • Slapeloosheid
  • Vergeetachtigheid
  • Piekeren
  • Paniekaanvallen
  • Nervositeit
  • Angsten en een onverklaarbaar angstig gevoel
  • Erg emotionele reacties (huilbuien)
  • Verminderde weerstand
  • Onzekerheid, twijfelachtigheid
  • Het verliezen van sociale vaardigheden
  • Slecht zelfbeeld
  • Lichamelijke klachten (vooral nek, hoofd of maag)
  • Negatieve emoties en negatieve gevoelens
  • Weinig of niet kunnen ontspannen
  • Duizeligheid
  • Futloos voelen
  • Weinig eetlust of juist erg veel


Burn-out oorzaken

De oorzaak van een burn-out ligt vaak in verschillende aspecten van iemands leven die veelal tot stand komen door hoe diegene zelf vindt met bepaalde zaken om te moeten gaan. Het vast komen te zitten in denkpatronen en rituelen die niet efficiënt of zelfs ongezond zijn. Dit gebeurt onbewust en komt vaak voort uit persoonlijkheidseigenschappen die je (nog) niet van jezelf kent of die te sterk zijn om zelf te veranderen. Vaak is de aanleiding werkstress gerelateerd, maar dit is zeker niet altijd het geval.

 

Hoe kom je van een burn-out af?

De vraag: “Hoe kom je van een burn-out af? Is moeilijk te beantwoorden omdat het herstel bij een burn-out voor iedereen anders is. Je kunt even rust nemen, bijtanken en vervolgens doorgaan met hoe je met je gedachten, emoties en gevoelens omging. Helaas brengt dit je vaak weer terug bij af. Heb je het idee overspannen te zijn of een burn-out te hebben? Wij adviseren je allereerst je huisarts te raadplegen. Hij of zij zal je verder adviseren of een doorverwijzing geven naar een therapeut of coach. Hierdoor kan je, afhankelijk van je zorgverzekeraar of werkgever, de coaching of trainingen vergoed krijgen. Lees hier meer over vergoedingen.

Door de moed bij elkaar te rapen om op ontdekkingstocht te gaan naar deze oorzaken middels therapie, coaching of training, zorgt voor een sneller herstel en bovenal preventie van (opnieuw) een burn-out.

 

Wat kan Sense Aandachttraining in Groningen je bieden?

Door het volgen van persoonlijke coaching of een mindfulnesstraining kan je beter leren omgaan met jezelf en met stress. Je leert technieken die je helpen te ontspannen en gedragspatronen te doorbreken. Deze zorgen ervoor dat je uit de overspannen of burn-out status kunt komen of helpen ter preventie hiervan. Deze coaching en trainingen worden voor zowel particulieren als zakelijke doeleinden gegeven. Ben je vanuit je functie of bedrijf geïnteresseerd in coaching of mindfulness trainingen? Bekijk dan hier ons zakelijke aanbod.

Sense Aandachttraining biedt het volgende aan:

 

Doordat wij zijn aangesloten bij de beroepsverenigingen VMBNNVPARBCZ  (geregistreerd dan wel gecertificeerd), ben je gegarandeerd van een professionele en kundige persoonlijke coaching en mindfulnesstraining. Ook vergroot dit de kans op een vergoeding van een training. Lees hier meer over vergoedingen.

Mocht je graag vrijblijvend advies ontvangen over de mogelijkheden van coaching en/of mindfulnesstrainingen? Neem dan gerust contact met ons op voor vrijblijvend advies.  

 

Boek vervolgtraining
X