Compassietraining

Zelfcompassie, ook wel zelfliefde genoemd, betekent dat je vriendelijk en liefdevol met jezelf omgaat. Je hebt begrip voor jezelf als je het moeilijk hebt, er is acceptatie dat lijden een onvermijdelijk deel uitmaakt van het leven en je kunt je eigen emoties onder ogen zien zonder te oordelen.

De compassietraining van Sense Aandachttraining is volgens de richtlijnen van de officieel Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) welke gebaseerd is op een wetenschappelijk onderbouwde visie van het belang van zelfcompassie. Lees onderaan deze pagina verschillende reviews van voorgaande deelnemers.

Data

  • Start september
    17 & 24 september, 1, 8, 15 & 29 oktober, 12 & 26 november
    Dinsdagavond 19.15 – 21.45
    Stiltedag: zaterdag 12 oktober 10.00 – 16.00

Locatie

Emmaplein 2, Groningen

Trainer

Rommy Hutting

Prijzen

Particulier: € 560,- tot € 790,- (prijs is afhankelijk van het netto-gezinsinkomen)

Zakelijk: € 990,- (prijs is vrijgesteld van BTW)

De prijzen zijn inclusief lesmateriaal en een heerlijk uitgebreide lunch tijdens de stiltedag. Het is mogelijk om gespreid te betalen.
Steeds meer werkgevers zijn bereid de investering te vergoeden. Voor mensen met een chronische ziekte of handicap zijn er soms mogelijkheden via een PGB. Lees hier meer over eventuele vergoedingen van de compassietraining.

Kort samengevat brengt deze investering in jezelf het volgende:
➢ Je ervaart meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met jezelf en met anderen.
➢ Je bent beter in staat om met zorgen en (werk)stress om te gaan.
➢ Je hebt inzicht in de principes die een rol spelen bij de beoefening van compassie.
➢ Je vaardigheden in meditatie worden steviger en verder uitgebreid.

De compassietraining bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een volledige stiltedag van 10.00 tot 16.00. Tijdens de training oefen je thuis elke dag circa 30 minuten, hiervoor krijg je geluidsbestanden en een werkboek mee.

In de compassietraining komt onder andere het volgende aan bod:
➢ Inzicht in de drie centrale emotieregulatie-systemen, hoe deze uit balans kunnen raken en hoe je door training de balans kunt helpen herstellen.
➢ De evolutie van ons brein en organisme en hoe compassie is geworteld in ons overlevingssysteem.
➢ Compassievol herkennen van (innerlijke) patronen.
➢ Tend & befriend: een vierde reactie op stress, naast fight, flight & freeze.
➢ Drie antidota tegen strenge zelfkritiek, zelfisolatie en over-identificatie: respectievelijk self-kindness, common humanity & mindfulness.
➢ Het ontwikkelen van de compassie-modus door oefeningen in compassievol motiveren, aandacht geven, voelen, redeneren, verbeelden, spreken en handelen.
➢ De cultivering van compassie als een van de vier zelf overstijgende kwaliteiten: vriendelijkheid, compassie, (mede)vreugde en innerlijke balans.
➢ Mededogen in actie: de integratie van compassie in relaties met anderen en in je dagelijkse activiteiten.

De compassietraining is geschikt voor iedereen die in zichzelf en in zelfliefde wil investeren. Iedereen die onbewust te lijden heeft van een eigen harde criticus, het stemmetje in je achterhoofd die verwijtend en hard is. Of juist voor diegene die erg bewust lijdt nadat het leven erg tegen zit, of heeft gezeten. Nieuwe of oude pijn.

Zo zijn velen die kampen met depressies, rouwverwerking, chronische stress, chronische pijn, ziekte, invaliditeit, burn-out, onzekerheid en een slecht zelfbeeld, vaak erg geholpen met het ontwikkelen van hun zelfcompassie. Ruim 300 deelnemers gingen je voor. Lees hieronder een paar reviews van voorgaande compassietraining deelnemers.

De compassietraining van Sense Aandachttraining is opgezet volgens de richtlijnen zoals vastgesteld voor de Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL). Lees hier meer over de definitie van compassie en wat compassie precies inhoudt. In onze boekenlijst vind je verschillende titels, artikelen en websites die je meer informatie kunnen geven over de kracht van zelfcompassie.

Vrijblijvend Advies
Neem gerust even contact met ons op om te bespreken of deze training bij jou en je behoefte past.

  • Nynke Drent
    ” Ik ben helderder gaan denken, de ballast in mijn hoofd is weg. Ik herken het wanneer ik weer meer stress ervaar, dan grijp ik terug naar bepaalde technieken die ik hier geleerd heb. Ik weet nu wat ik moet doen. Hierdoor geniet ik bewuster van het leven en als ik merk dat ik dat minder doe, dan weet ik wat mij te doen staat. Het belangrijkste is dat ik minder stress ervaar en meer rust in mijn hoofd heb kunnen krijgen. Daarnaast heb ik weer zelfliefde en meer zelfvertrouwen. Dit is zeker gelukt. Ik ben een enthousiaste fan!!! ”
    Nynke Drent
    Verpleegkundige
  • Anoniem
    ” Compassietraining heeft mij geleerd hoe ik met mijn ervaringen, gevoelens en gedachten om ga en dat het aan te leren is om dat anders en met meer liefde en acceptatie te doen. Alleen al het feit dat je dit anders kunt doen dan ik uit gewoonte deed was voor mij een radicale verandering in mijn manier van leven. Een verandering van je eigen strenge beoordelaar zijn naar je eigen beste metgezel zijn…. Ik hoop dat het met veel oefenen er toe zal leiden dat ik niet meer alleen in een diep dal zal belanden en meer verbinding zal ervaren met de mensen om me heen. Het is fijn om in een groep te trainen en de begeleiding was heel zorgzaam en supergoed.”
    Anoniem
    Huisarts
  • Laurens
    " Tijdens de mindfulnesstraining heb ik een stuk acceptatie geleerd door stil te staan bij wat er nu gebeurt. Daarnaast heb ik mijn emoties en lichaam beter leren kennen in de reactie op dat wat er nu gebeurt. Daardoor kwam er een heel stuk rust. Ik heb een diagnose syndroom van Asperger en vooral de beperkingen die daaruit voortkomen heb ik met deze trainingen een stuk weten te verbeteren. Iets dat de therapieën geënt op mijn diagnose me totaal niet gebracht hebben…”
    Laurens
  • Frans
    ” De stiltedag heb ik als heel bijzonder ervaren. Allereerst voelt het als een echte verwendag. Wellness voor de geest ???? De dag brengt voor mij ook verdieping in het omgaan met mindfulness. Het voelt als een extra stap. Daarbij wordt dan ook gelijk duidelijk dat, ondanks alle inzichten en opbrengsten, er nog heel veel te ontdekken valt. Nooit uitgeleerd………………en dat is maar goed ook.”
    Frans
  • Anoniem
    En dan ineens is daar de vertraging. Een veilige omgeving waar ik mezelf durf te zijn. Mij heb durven ontpoppen en oprecht gelukkig te zijn. Dankjewel Rommy, voor één van de mooiste cadeaus: thuis zijn!"
  • Anoniem
    Beste Rommy, Heel hartelijk dank voor jouw inspirerende manier van ons begeleiden bij de mindfulnesstraining. Ik heb dat als zeer prettig ervaren.
    Anoniem
  • Peter
    "Ik ben nog erg blij dat ik de individuele mindfulnesstraining met Rommy gedaan heb, ook al was ik vaak niet goed voorbereid en mediteerde veel te weinig. Dat laatste helaas nog steeds. Niettemin sta ik veel vaker stil, rem ik mezelf vaker af, stel ik me vaker kwetsbaar op waardoor ik merk dat ik meer warmte terugkrijg, mensen positiever reageren en ik dat zelf ook doe. Dat voelt goed en wil ik zo houden."
    Peter
    Medisch specialist
  • Anoniem
    "Ik vond de Mindfulnesstraining heel erg waardevol en zou het iedereen aanraden! Je bent een hele warme en betrokken trainer, Rommy. Jij hebt zoveel ervaring met het beoefenen van de technieken dat het makkelijk is om van je aan te nemen dat het werkt. Je straalt dat uit. Je hebt mij echt geïnspireerd!"
    Anoniem
    Huisarts Groningen
  • Lilian
    "Ik heb de training 'Mindfulnesstraining MBSR' gevolgd bij Sense Aandachttraining. Mijn trainster was Rommy Hutting. Ik heb hier de begeleiding gekregen, die ik nodig had. De groepen zijn niet te groot en er is voldoende ruimte voor persoonlijke vakkundige begeleiding. Ik heb hier zeker van geleerd en kan het iedereen aanraden."
    Lilian
  • Anoniem
    "Ik heb er over nagedacht wat je mindfulnesstraining mij heeft gebracht en kan dat samenvatten in één woord: rust. Rust in mijn leven en in mijn ziel. Die heb jij via jouw training aan mij gegeven. Ik zou niet hebben kunnen vermoeden dat een training zo'n effect zou kunnen hebben en weet zeker dat dat ligt aan de persoon die hem geeft. Rommy, je hebt een bundeling van eigenschappen waardoor je iets unieks mee kunt geven aan de mensen om je heen."
    Anoniem
    Docent
  • Peter
    Ik ben blij dat ik de compassietraining heb gevolgd: De training heeft me o.a geleerd om anders te kunnen omgaan met delen-oude patronen ( angst, terugtrekken, vermijden ) van mezelf die ik liever niet erken of waar ik vanaf wil. De training heeft  me ook geholpen bij mijn terugkeer naar werk: ik heb meer plezier, ik neem weer meer zelf de verantwoordelijkheid voor  mijn doen en laten en voel me steviger in mijn schoenen staan. Het was ook prettig en leerzaam om ervaringen van de anderen te horen en zien. De stiltedag vond ik heel fijn en ik wil dit jaar in ieder geval nog een stiltedag volgen. Zo even in het kort hoe ik de MBCL-training heb ervaren. Ik wil Rommy bedanken voor de fijne en professionele begeleiding. Soms keek ik even met m'n trainersbril op en kon ik ook op dat vlak weer wat leren ????
    Peter
  • Anne-Marieke van der Klip
    Een auto ongeluk in 2013 -waarvan ik langzaam herstelde- bracht me er toe om hulp te zoeken. Zodoende kwam ik aanraking met mindfulness via Sense Aandachttraining. De mindfulness- en compassietrainingen die volgden, hebben me veel gebracht. Balans, veerkracht, rust en ruimte, volledig herstel.
    Anne-Marieke van der Klip
  • Peter
    Ik wil Rommy bedanken voor de fijne en professionele begeleiding. Soms keek ik even met m'n trainersbril op en kon ik ook op dat vlak weer wat leren ????
    Peter
  • Henk. P
    Vriendelijk, warm en erg toegankelijk waardoor ik het gevoel had Rommy al langer te kennen dan de eerste 10 minuten. Dit vergemakkelijkte de gesprekken en zo wist ze snel tot de kern te komen. Indrukwekkend hoeveel positieve invloed een vrij korte coaching periode al op mijn werkhouding en werkplezier heeft gehad.
    Henk. P
    Chirurg
  • Anne-Marieke van der Klip
    Rommy is een ervaren en authentieke trainer die met compassie, een vleugje humor en de voeten in de klei, de meditaties begeleidt. Ze leert je (nog) beter te kijken, luisteren en stil te staan bij wat er is zonder oordeel en zonder jezelf in het verhaal te verliezen. Ik kan haar van harte aanbevelen.
    Anne-Marieke van der Klip
  • Een auto ongeluk in 2013 -waarvan ik langzaam herstelde- bracht me er toe om hulp te zoeken. Zodoende kwam ik aanraking met mindfulness via Sense Aandachttraining. De mindfulness- en compassietrainingen die volgden, hebben me veel gebracht. Balans, veerkracht, rust en ruimte, volledig herstel. De compassiejaargroep is een gelegenheid waar we in stilte bijeenkomen om ons te oefenen in het openstellen van ons hart en onze geest onder de ongekunstelde, integere en bekwame begeleiding van Rommy Hutting.
  • Anoniem
    Rommy, je hebt een bundeling van eigenschappen waardoor je iets unieks mee kunt geven aan de mensen om je heen.
    Anoniem
    Docent
  • Anoniem
    Je bent een hele warme en betrokken trainer, Rommy. Jij hebt zoveel ervaring met het beoefenen van de technieken dat het makkelijk is om van je aan te nemen dat het werkt. Je straalt dat uit. Je hebt mij echt geïnspireerd!
    Anoniem
  • Anoniem
    Je bent een hele warme en betrokken trainer, Rommy. Jij hebt zoveel ervaring met het beoefenen van de technieken dat het makkelijk is om van je aan te nemen dat het werkt. Je straalt dat uit. Je hebt mij echt geïnspireerd!"
    Anoniem
    Huisarts Groningen
  • Anoniem
    Ik wil jou, Rommy, bedanken voor de inzichten die je me hebt gegeven. Mij hebt geleerd om mijn gedachten en gevoelens van elkaar te scheiden en te zien wat er nu echt speelt. Ook de rust die ik nu kan vinden in momenten waarop ik voorheen dacht dat ik gek werd is voor mij een openbaring. Dankjewel voor de fijne MBSR-training, het is een aanvulling  voor de rest van mijn leven.
    Anoniem
  • Greetje
    De mindfulnesstraining heeft mij veel gebracht, o.a.:  het inzicht  dat verzet geen zin heeft, met aandacht de kleine en grote dingen van het dagelijks leven proberen te doen en vooral elke dag een mindfulnessoefening doen.In het begin was dat laatste best moeilijk, maar nu kijk ik er dagelijks naar uit. Ook trek ik me regelmatig uit de communicatie terug, iets wat Rommy met ons heeft geoefend, zonder dat de ander dat merkt, heel prettig! Rommy is een zeer prettige persoonlijkheid, ik vind dat zij de cursus betrokken en deskundig leidt.
    Greetje
    Leidinggevende in het onderwijs
  • Anoniem
    De individuele MBSR-training heeft absoluut gezorgd voor rust en een meer tevreden houding. Nog belangrijk is dat er duidelijke praktische oefeningen zijn geleerd die ook in de toekomst in het algemeen en meer specifiek in die situaties waarin het nodig is gebruikt kunnen worden om snel meer rust te creëren.
    Anoniem
    Manager
  • Madelon
    Onder de bezielende leiding van Rommy haal ik veel uit de maandelijkse bijeenkomsten van de Jaartraining. Het kleine groepje, de een op een oefeningen en de verschillende meditaties houden me in het hier en nu, zetten me aan het denken, helpen me bij het loslaten en geven me rust in de dagelijkse hectiek.
    Madelon
  • Anoniem
    Het programma zet me aan het denken over hoe ik mezelf verder kan ontwikkelen in een aantal persoonlijke vaardigheden en hoe ik de compassie kant, het mindful zijn en het vragen stellen en luisteren ook, naast mijn privé-leven ook in mijn rol als leidinggevende kan gebruiken.
    Anoniem
    Leidinggevende
  • Anoniem
    Rommy, je begeleidde ons op een heel prettige en kundige wijze, veel dank daarvoor.
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Anoniem
    Rommy, ik vind je een zeer waardevolle trainer, persoon, begeleider; respectvol en met veel aandacht. Je gevoel voor humor die je zo nu en dan deelde mag je meer inzetten wat mij betreft 🙂
    Anoniem
    GZ medewerker
  • Anoniem
    Rommy, je bent een prettige trainer met een goede mix van humor en luchtigheid en serieus zijn.
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Anoniem
    Ik vond het een waardevolle Incompany cursus. Voelt als opmaat naar meer. ACT? Of Lichaamsgericht? Of compassie? Ik heb zin in een vervolg!
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Anoniem
    Het helpt reflecteren op het omgaan met tijdsdruk, keuzes maken. Therapeutische relatie optimaliseren en een voorbeeld kunnen zijn voor patiënten. Ik voel me vaardiger in het oefenen en uitleggen aan patiënten.
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Anoniem
    Je anders leren verhouden tot je gedachten en gevoelens en hoeveel ruimte dit kan geven. Dit is in mijn werk ook een hele zinvolle toevoeging.
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Anoniem
    De rust, het langer stilstaan bij dingen dan ik normaal zou doen. Ik kon me goed concentreren en goed visualiseren. Maar door de kleine kinderen ben ik het haast vergeten. Mooi om het weer terug te pakken. Waardevolle aanvulling/methode voor mijn behandelingen.
    Anoniem
    GZ Psycholoog
  • Frans
    ” De stiltedag heb ik als heel bijzonder ervaren. Allereerst voelt het als een echte verwendag. Wellness voor de geest ???? De dag brengt voor mij ook verdieping in het omgaan met mindfulness. Het voelt als een extra stap. Daarbij wordt dan ook gelijk duidelijk dat, ondanks alle inzichten en opbrengsten, er nog heel veel te ontdekken valt. Nooit uitgeleerd………………en dat is maar goed ook.”
    Frans

Meld je nu aan voor een training


CompassietrainingCompassievolle CommunicatieMindfulnesstrainingIndividuele Mindfulnesstraining


Ja, ik ga akkoord.

Boek vervolgtraining
X